“TALMALECTORAAT”

TALMALECTORAAT

Speciaal voor alle medewerkers van de organisaties die zijn aangesloten bij de A.S. Talma Stichting organiseert Talmalectoraat Wonen, Welzijn en Zorg op hoge leeftijd van NHL Hogeschool in samenwerking met de A.S. Talma Stichting het Talmasymposium.

Wonen, welzijn en zorg op hoge leeftijd

Iedereen hoopt goed oud te kunnen worden en zijn. Ouderen blijven aan de ene kant steeds langer actieve burgers, aan de andere kant wordt het aantal ouderen met zorgvragen omvangrijker dan ooit. Oud worden en zorg ontvangen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ongeveer tweederde van alle 65-plussers heeft twee of meer chronische aandoeningen en dat percentage stijgt naarmate men ouder wordt. Het gaat hier niet alleen om lichamelijke aandoeningen. Het welbevinden en functioneren kan eveneens belemmerd worden door psychische stoornissen. Maar liefst 70 procent van de beperkingen in zelfredzaamheid bij 85-jarigen blijkt toe te schrijven aan een beperking van het cognitief functioneren.

Met het toenemen van het aantal ouderen, een steeds krapper wordende arbeidsmarkt en beperkte financieringsmogelijkheden wordt het bieden van bij de oudere passende, menswaardige zorg en ondersteuning steeds moeilijker te realiseren. Het betekent durven afwijken van gangbare paden en met een creatieve insteek zoeken naar innovatieve oplossingen. De zorg voor ouderen verandert daardoor.

Het Talmalectoraat wonen, welzijn en zorg op hoge leeftijd gaat over ondersteuning van kwetsbare ouderen, hun mantelzorgers en professionele hulpverleners op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Het gaat hierbij niet alleen om gezondheidszorg, maar ook om zorg ten aanzien van huisvesting, huishouden en welbevinden.

Silverfit Alois voor Talma Hiem

2017 – Zorgcentrum Talma Hiem in Balk heeft subsidie van de A.S. Talma Stichting ontvangen voor aanschaf van de Silverfit Alois. Dit systeem is ontwikkeld om mensen met dementie verschillende activiteiten aan te bieden, gericht op het stimuleren van beweging en om mensen te laten genieten. De activiteiten kunnen

Volkswagen bus voor Talma Hus en Talma Hoeve

2017 – De A.S. Talma Stichting heeft besloten om een bijdrage te geven voor aanschaf van een aangepaste Volkswagenbus, bestemd voor bewoners van verpleeghuis Talma Hûs en woonzorgcentrum Talma Hoeve in Feanwâlden en voor het halen en brengen van cliënten voor de dagbehandeling. Ook kan het busje worden ingezet