“TALMALECTORAAT”

TALMALECTORAAT

Speciaal voor alle medewerkers van de organisaties die zijn aangesloten bij de A.S. Talma Stichting organiseert Talmalectoraat Wonen, Welzijn en Zorg op hoge leeftijd van NHL Hogeschool in samenwerking met de A.S. Talma Stichting het Talmasymposium.

Wonen, welzijn en zorg op hoge leeftijd

Iedereen hoopt goed oud te kunnen worden en zijn. Ouderen blijven aan de ene kant steeds langer actieve burgers, aan de andere kant wordt het aantal ouderen met zorgvragen omvangrijker dan ooit. Oud worden en zorg ontvangen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ongeveer tweederde van alle 65-plussers heeft twee of meer chronische aandoeningen en dat percentage stijgt naarmate men ouder wordt. Het gaat hier niet alleen om lichamelijke aandoeningen. Het welbevinden en functioneren kan eveneens belemmerd worden door psychische stoornissen. Maar liefst 70 procent van de beperkingen in zelfredzaamheid bij 85-jarigen blijkt toe te schrijven aan een beperking van het cognitief functioneren.

Met het toenemen van het aantal ouderen, een steeds krapper wordende arbeidsmarkt en beperkte financieringsmogelijkheden wordt het bieden van bij de oudere passende, menswaardige zorg en ondersteuning steeds moeilijker te realiseren. Het betekent durven afwijken van gangbare paden en met een creatieve insteek zoeken naar innovatieve oplossingen. De zorg voor ouderen verandert daardoor.

Het Talmalectoraat wonen, welzijn en zorg op hoge leeftijd gaat over ondersteuning van kwetsbare ouderen, hun mantelzorgers en professionele hulpverleners op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Het gaat hierbij niet alleen om gezondheidszorg, maar ook om zorg ten aanzien van huisvesting, huishouden en welbevinden.

ZORG TV IN TALMA HOEVE

2019 – De A.S. Talma Stichting heeft subsidie verleend aan woonzorgcentrum Talma Hoeve, Feanwâlden, voor aanschaf van Zorg TV. Dit is een effectief medium voor het optimaliseren van communicatie. Een dergelijk informatiesysteem heeft een belangrijke meerwaarde voor bewoners, medewerkers en bezoekers.

MUZIKALE ONTMOETING IN TALMA URK

2019 – In zorgcentrum Talma Urk wordt dit jaar het culturele evenement Muzikale Ontmoetingen georganiseerd. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de A.S. Talma Stichting.

AANSCHAF NIEUWE ROLSTOELBUS

2019 – De eerste bijdrage voor een rolstoelbus hebben Talma Hûs en Talma Hoeve in Feanwâlden al in 2017 ontvangen. In 2019 heeft de A.S. Talma Stichting opnieuw een bijdrage beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een rolstoelbus voor cliënten en bewoners van de Kwadrantgroep/Elkander regio Dantumadiel en

MEUBILERING EN INRICHTING VAN 14 HUISKAMERS IN TALMA HOF

2018/2019 – Verpleeghuis Talma Hof in Emmeloord heeft subsidie ontvangen voor inrichting en meubilering van alle 14 huiskamers. Medewerkers en cliëntenraad van Talma Hof zijn actief betrokken bij de keuze van de meubels. Door een totale opfrisbeurt krijgt Talma Hof weer een eigentijdse uitstraling.

NIEUWE AANKLEDING GROTE ZAAL TALMA HÛS

2018 – Op woensdag 21 november was de feestelijke opening van vier afdelingen binnen verpleeghuis Talma Hûs in Feanwâlden nl. Dagcentra Feanwâlden, Afdeling de Boarch, de grote zaal en het dierenverblijf. Deze vier afdelingen werden deze middag in het zonnetje gezet door een openingshandeling. De