“Men vormt als het ware één groot gezin!”

Cornelia Hoeve

2015 – De Cornelia Hoeve in Eastergea is een woonzorgboerderij voor 12 dementerende senioren. Samen met de woonbegeleiders vormen de bewoners als het ware een ‘groot gezin’. Gezamenlijk doen ze dagelijkse activiteiten als koken, koffie drinken, schoonmaken, tuinieren, wandelen, kortom: leven. De visie van de Cornelia Hoeve is gebaseerd op kleinschalig wonen. Hierdoor is er voldoende aandacht voor de individuele bewoners en staan deze in alles centraal.

De woonomgeving heeft alles in zich om ervoor te zorgen dat de bewoners zich er prettig zullen voelen. De boerderij heeft veel lichtinval, door de glazen kap en gevel. De kleuren geven een warm en positief gevoel. Er is een minibioscoop, een luxe badkamer met een bad dat voorzien is van bubbels, licht- en aromatherapie. De belevingsgerichte tuin biedt de mogelijkheid om te tuinieren. En uiteraard heeft elke bewoner een eigen appartement en badkamer in de woonzorgboerderij. De A.S. Talma Stichting heeft in 2015 een donatie toegezegd voor de realisatie van de belevingsgerichte tuin van de Cornelia Hoeve. Deze belevingsgerichte tuin heeft voldoende prikkels in zich om dementerenden te stimuleren en uit te nodigen tot een activiteit en/of rust, alleen of samen met anderen. In een belevingsgerichte tuin zijn herkenbare elementen uit het verleden aanwezig, diverse prikkelende kleuren, geuren en geluiden, bewegende elementen en mogelijkheden tot ontspanning.

2020 – De A.S. Talma Stichting is in het bezit van een Rotterdams staand horloge, gemaakt door Pieter van den Bergh, circa 1780, met als eigenaar A.S. Talma, dominee en politicus, geboren in Angeren op 17 februari 1864 en overleden in Haarlem op 12 juni 1916. De kast van deze klok is vormgegeven als een...

BELEEFTUIN VOOR TALMA HIEM

2020 – Woonzorgcentrum Talma Hiem in Balk viert in 2020 haar 50 jarig bestaan en heeft een subsidie ontvangen van de A.S. Talma Stichting, waardoor het mogelijk is om het project Beleeftuin te realiseren. Voor mensen met geheugenproblemen is een beleeftuin een herkenbare omgeving, die comfort en veiligheid geeft

PROMOTIEONDERZOEK MEVROUW FEIJA SCHAAP