“Men vormt als het ware één groot gezin!”

Cornelia Hoeve

2015 – De Cornelia Hoeve in Eastergea is een woonzorgboerderij voor 12 dementerende senioren. Samen met de woonbegeleiders vormen de bewoners als het ware een ‘groot gezin’. Gezamenlijk doen ze dagelijkse activiteiten als koken, koffie drinken, schoonmaken, tuinieren, wandelen, kortom: leven. De visie van de Cornelia Hoeve is gebaseerd op kleinschalig wonen. Hierdoor is er voldoende aandacht voor de individuele bewoners en staan deze in alles centraal.

De woonomgeving heeft alles in zich om ervoor te zorgen dat de bewoners zich er prettig zullen voelen. De boerderij heeft veel lichtinval, door de glazen kap en gevel. De kleuren geven een warm en positief gevoel. Er is een minibioscoop, een luxe badkamer met een bad dat voorzien is van bubbels, licht- en aromatherapie. De belevingsgerichte tuin biedt de mogelijkheid om te tuinieren. En uiteraard heeft elke bewoner een eigen appartement en badkamer in de woonzorgboerderij. De A.S. Talma Stichting heeft in 2015 een donatie toegezegd voor de realisatie van de belevingsgerichte tuin van de Cornelia Hoeve. Deze belevingsgerichte tuin heeft voldoende prikkels in zich om dementerenden te stimuleren en uit te nodigen tot een activiteit en/of rust, alleen of samen met anderen. In een belevingsgerichte tuin zijn herkenbare elementen uit het verleden aanwezig, diverse prikkelende kleuren, geuren en geluiden, bewegende elementen en mogelijkheden tot ontspanning.

GOLFKAR VOOR VERVOER VAN EN NAAR TALM BORGH, APELDOORN

FUN2GO DUOFIETS VOOR TALMA HÛS

2020 – Deze fun2go duofiets geeft vrijwilligers de mogelijkheid om ontspannen samen met een bewoner van Talma Hûs in Feanwâlden te fietsen in de gangen van dit verpleeghuis. De duofiets is niet elektrisch aangedreven, want hij wordt niet buitenshuis gebruikt, maar alleen binnen de muren van Talma Hûs.

Qwiek.up voor De Cornelia Hoeve

2020 – Zorgboerderij De Cornelia Hoeve in Eastergea heeft, dankzij de door de A.S. Talma Stichting verleende subsidie, een Qwiek.up kunnen aanschaffen. Dit zorgondersteunend product is speciaal voor de toepassing van belevingsgerichte zorg. Door de projectie van beelden op muur of plafond kunnen diverse prikkels