“75 jaar verzorgings- en verpleeghuizen van de Stichting Talma Zorginstellingen”

BOEK: ZORG TOT HET EINDE

75 jaar verzorgings- en verpleeghuizen van de Stichting Talma Zorginstellingen

Uitgegeven februari 2005 en geschreven door Herma Erkelens en Louwke Meinardi

In 1928 opende de Christelijke Vereeniging tot verzorging van ouden van dagen “Talma Rustoord” haar eerste bejaardencentrum in Veenwouden. Spoedig volgden huizen in Damwoude, Apeldoorn en Baarn. De Vereeniging exploiteerde de rustoorden in een aparte stichting, de A.S. Talma Stichting. In de loop der jaren was de Talma Stichting ook actief in Brummen, Heerenveen, Urk, Balk, Heeg, Emmeloord, IJsselmuiden, Dokkum en Ameland.

In het boek is te lezen hoe de ouderenzorg zich mettertijd ontwikkelde. Veel ooggetuigen vertellen over hun werk, wat ze meemaakten in hun Talma-periode en hoe zij dit beleefd hebben. De verschillende huizen komen allemaal aan bod. Door het vele beeldmateriaal is deze uitgave rijk geïllustreerd.

Belangstellenden kunnen dit boek “Zorg tot het einde” bestellen via onze website en krijgen vervolgens het boek gratis toegestuurd.

Bestuurswisseling

2018 – De heren mr. W.J. Adema en dr. H.E. Siegers hebben afscheid genomen als bestuurslid van de A.S. Talma Stichting. Voorzitter Adema heeft een lange tijd deel uitgemaakt van het bestuur van de A.S. Talma Stichting en haar rechtsvoorgangers (1971-2018) en hetzelfde geldt voor bestuurslid Siegers (1996-2018).

Elektronisch clientdossier Talma Borgh

2018 – Door toekenning van subsidie door de A.S. Talma Stichting heef woonzorgcentrum Talma Borgh te Apeldoorn tijdelijk een projectleider kunnen aanstellen voor de implementatie van het elektronisch cliëntdossier. Door de overgang van een papieren zorgdossier naar een digitaal zorgdossier wordt de kwaliteit van

Silverfit Alois voor Talma Hiem

2017 – Zorgcentrum Talma Hiem in Balk heeft subsidie van de A.S. Talma Stichting ontvangen voor aanschaf van de Silverfit Alois. Dit systeem is ontwikkeld om mensen met dementie verschillende activiteiten aan te bieden, gericht op het stimuleren van beweging en om mensen te laten genieten. De activiteiten kunnen