“Tot ver in de vorige eeuw!”

HISTORIE

De geschiedenis van de A.S. Talma Stichting gaat terug tot ver in de vorige eeuw. De in 1928 in Veenwouden opgerichte ‘’Christelijke Vereeniging tot verzorging van Ouden van Dagen, Talmarustoorden’’ kan gezien  worden als de oorsprong van de huidige stichting. Deze vereniging had als doelstelling ‘’mensen op leeftijd’’ in hun eigen levenssfeer een onbezorgde oude dag te bieden. Het pensiongeld bedroeg slechts f 4,– per week. Voor velen was  dit nog een te hoog bedrag. Omdat het bestuur van de Vereeniging van mening was dat financieel onvermogen nooit een reden mocht zijn om huisvesting in één van de Talmarustoorden te ontzeggen werd, eveneens in 1928, besloten een suppletiefonds op te richten. Dit fonds had als doelstelling om personen, die graag in de rustoorden wilden wonen maar dat niet konden betalen, financieel te ondersteunen.

In 1933 werd besloten het  suppletiefonds onder te brengen in een aparte stichting, de A.S. Talma Stichting. Deze stichting had als doelstelling ‘’het ondersteunen van ouden van dagen met beperkte middelen uit eenvoudige en beschaafde kringen van Protestantsche huize, verzorgd in één der Talmaoorden en voor hen verblijf in dat rustoord mogelijk te maken.’’ De A.S. Talma Stichting, die in de crisisjaren een belangrijke functie vervulde in de ouderenhuisvesting, verkreeg haar middelen uit donaties, collectes en legaten.

De Christelijke Vereniging tot verzorging van Ouden van Dagen Talma Rustoord richtte diverse verzorgingshuizen op, te weten in Veenwouden, Apeldoorn, Balk en Urk welke alle nog steeds bestaan. Daarnaast richtte deze Vereniging ook een tweetal verpleeghuizen op, te weten in Veenwouden en in Emmeloord. Verder zijn er verzorgingshuizen opgericht in Damwoude, Baarn, Brummen en nog één in Apeldoorn, welke alle thans niet meer bestaan. In de negentiger jaren van de vorige eeuw werden al deze zelfstandig en veranderde de naam van de Vereniging in “Stichting Talma Zorginstellingen”, welke naam, in verband met verder verzelfstandiging, werd veranderd in “Stichting Talma “. Ondertussen was er een fonds opgericht : “Mr. Jan Talma Stichting “. In het begin van deze eeuw fuseerden deze drie stichtingen tot een nieuwe stichting: “A.S. Talma Stichting “geheten, gevestigd te Feanwâlden, de huidige stichting.

VELO-PLUS ROLSTOELFIETS VOOR TALMA HIEM

2019 – Het bestuur van de A.S. Talma Stichting heeft positief gereageerd op het subsidieverzoek van woonzorgcentrum Talma Hiem in Balk om een VeloPlus rolstoelfiets aan te schaffen. Deze rolstoel is ontwikkeld om mensen die aan rolstoel gebonden zijn, zittend in hun eigen rolstoel per fiets te vervoeren. Hierbij

HERNIEUWD CONTACT MET TALMA STATE IN HEEG

2019 – Door omstandigheden was er sinds een aantal jaren geen contact meer tussen de A.S. Talma Stichting en woonzorgcentrum Talma State in Heeg. Door de Raad van Bestuur van zorgorganisatie Patyna, waar Talma State inmiddels deel van uitmaakt, kwam de vraag om het contact met de A.S. Talma Stichting en de

TALMA INNOVATIEPRIJS 2019

2019 – Woonzorgcentrum Talma Borgh uit Apeldoorn heeft op 23 mei 2019 in Zorgcentrum Talma Hiem te Balk tijdens het jaarlijkse Talma symposium de Talma-Innovatieprijs 2019 gewonnen. Dit symposium, dat deze keer ging over ‘Betekenisvolle zorg’, wordt jaarlijks georganiseerd door het Talmalectoraat

ZORG TV IN TALMA HOEVE

2019 – De A.S. Talma Stichting heeft subsidie verleend aan woonzorgcentrum Talma Hoeve, Feanwâlden, voor aanschaf van Zorg TV. Dit is een effectief medium voor het optimaliseren van communicatie. Een dergelijk informatiesysteem heeft een belangrijke meerwaarde voor bewoners, medewerkers en bezoekers.

MUZIKALE ONTMOETING IN TALMA URK

2019 – In zorgcentrum Talma Urk wordt dit jaar het culturele evenement Muzikale Ontmoetingen georganiseerd. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de A.S. Talma Stichting.