“Tot ver in de vorige eeuw!”

HISTORIE

De geschiedenis van de A.S. Talma Stichting gaat terug tot ver in de vorige eeuw. De in 1928 in Veenwouden opgerichte ‘’Christelijke Vereeniging tot verzorging van Ouden van Dagen, Talmarustoorden’’ kan gezien  worden als de oorsprong van de huidige stichting. Deze vereniging had als doelstelling ‘’mensen op leeftijd’’ in hun eigen levenssfeer een onbezorgde oude dag te bieden. Het pensiongeld bedroeg slechts f 4,– per week. Voor velen was  dit nog een te hoog bedrag. Omdat het bestuur van de Vereeniging van mening was dat financieel onvermogen nooit een reden mocht zijn om huisvesting in één van de Talmarustoorden te ontzeggen werd, eveneens in 1928, besloten een suppletiefonds op te richten. Dit fonds had als doelstelling om personen, die graag in de rustoorden wilden wonen maar dat niet konden betalen, financieel te ondersteunen.

In 1933 werd besloten het  suppletiefonds onder te brengen in een aparte stichting, de A.S. Talma Stichting. Deze stichting had als doelstelling ‘’het ondersteunen van ouden van dagen met beperkte middelen uit eenvoudige en beschaafde kringen van Protestantsche huize, verzorgd in één der Talmaoorden en voor hen verblijf in dat rustoord mogelijk te maken.’’ De A.S. Talma Stichting, die in de crisisjaren een belangrijke functie vervulde in de ouderenhuisvesting, verkreeg haar middelen uit donaties, collectes en legaten.

De Christelijke Vereniging tot verzorging van Ouden van Dagen Talma Rustoord richtte diverse verzorgingshuizen op, te weten in Veenwouden, Apeldoorn, Balk en Urk welke alle nog steeds bestaan. Daarnaast richtte deze Vereniging ook een tweetal verpleeghuizen op, te weten in Veenwouden en in Emmeloord. Verder zijn er verzorgingshuizen opgericht in Damwoude, Baarn, Brummen en nog één in Apeldoorn, welke alle thans niet meer bestaan. In de negentiger jaren van de vorige eeuw werden al deze zelfstandig en veranderde de naam van de Vereniging in “Stichting Talma Zorginstellingen”, welke naam, in verband met verder verzelfstandiging, werd veranderd in “Stichting Talma “. Ondertussen was er een fonds opgericht : “Mr. Jan Talma Stichting “. In het begin van deze eeuw fuseerden deze drie stichtingen tot een nieuwe stichting: “A.S. Talma Stichting “geheten, gevestigd te Feanwâlden, de huidige stichting.

ZORG TV IN TALMA HOEVE

2019 – De A.S. Talma Stichting heeft subsidie verleend aan woonzorgcentrum Talma Hoeve, Feanwâlden, voor aanschaf van Zorg TV. Dit is een effectief medium voor het optimaliseren van communicatie. Een dergelijk informatiesysteem heeft een belangrijke meerwaarde voor bewoners, medewerkers en bezoekers.

MUZIKALE ONTMOETING IN TALMA URK

2019 – In zorgcentrum Talma Urk wordt dit jaar het culturele evenement Muzikale Ontmoetingen georganiseerd. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de A.S. Talma Stichting.

AANSCHAF NIEUWE ROLSTOELBUS

2019 – De eerste bijdrage voor een rolstoelbus hebben Talma Hûs en Talma Hoeve in Feanwâlden al in 2017 ontvangen. In 2019 heeft de A.S. Talma Stichting opnieuw een bijdrage beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een rolstoelbus voor cliënten en bewoners van de Kwadrantgroep/Elkander regio Dantumadiel en

MEUBILERING EN INRICHTING VAN 14 HUISKAMERS IN TALMA HOF

2018/2019 – Verpleeghuis Talma Hof in Emmeloord heeft subsidie ontvangen voor inrichting en meubilering van alle 14 huiskamers. Medewerkers en cliëntenraad van Talma Hof zijn actief betrokken bij de keuze van de meubels. Door een totale opfrisbeurt krijgt Talma Hof weer een eigentijdse uitstraling.

NIEUWE AANKLEDING GROTE ZAAL TALMA HÛS

2018 – Op woensdag 21 november was de feestelijke opening van vier afdelingen binnen verpleeghuis Talma Hûs in Feanwâlden nl. Dagcentra Feanwâlden, Afdeling de Boarch, de grote zaal en het dierenverblijf. Deze vier afdelingen werden deze middag in het zonnetje gezet door een openingshandeling. De