“Tot ver in de vorige eeuw!”

HISTORIE

De geschiedenis van de A.S. Talma Stichting gaat terug tot ver in de vorige eeuw. De in 1928 in Veenwouden opgerichte ‘’Christelijke Vereeniging tot verzorging van Ouden van Dagen, Talmarustoorden’’ kan gezien  worden als de oorsprong van de huidige stichting. Deze vereniging had als doelstelling ‘’mensen op leeftijd’’ in hun eigen levenssfeer een onbezorgde oude dag te bieden. Het pensiongeld bedroeg slechts f 4,– per week. Voor velen was  dit nog een te hoog bedrag. Omdat het bestuur van de Vereeniging van mening was dat financieel onvermogen nooit een reden mocht zijn om huisvesting in één van de Talmarustoorden te ontzeggen werd, eveneens in 1928, besloten een suppletiefonds op te richten. Dit fonds had als doelstelling om personen, die graag in de rustoorden wilden wonen maar dat niet konden betalen, financieel te ondersteunen.

In 1933 werd besloten het  suppletiefonds onder te brengen in een aparte stichting, de A.S. Talma Stichting. Deze stichting had als doelstelling ‘’het ondersteunen van ouden van dagen met beperkte middelen uit eenvoudige en beschaafde kringen van Protestantsche huize, verzorgd in één der Talmaoorden en voor hen verblijf in dat rustoord mogelijk te maken.’’ De A.S. Talma Stichting, die in de crisisjaren een belangrijke functie vervulde in de ouderenhuisvesting, verkreeg haar middelen uit donaties, collectes en legaten.

De Christelijke Vereniging tot verzorging van Ouden van Dagen Talma Rustoord richtte diverse verzorgingshuizen op, te weten in Veenwouden, Apeldoorn, Balk en Urk welke alle nog steeds bestaan. Daarnaast richtte deze Vereniging ook een tweetal verpleeghuizen op, te weten in Veenwouden en in Emmeloord. Verder zijn er verzorgingshuizen opgericht in Damwoude, Baarn, Brummen en nog één in Apeldoorn, welke alle thans niet meer bestaan. In de negentiger jaren van de vorige eeuw werden al deze zelfstandig en veranderde de naam van de Vereniging in “Stichting Talma Zorginstellingen”, welke naam, in verband met verder verzelfstandiging, werd veranderd in “Stichting Talma “. Ondertussen was er een fonds opgericht : “Mr. Jan Talma Stichting “. In het begin van deze eeuw fuseerden deze drie stichtingen tot een nieuwe stichting: “A.S. Talma Stichting “geheten, gevestigd te Feanwâlden, de huidige stichting.