“Subsidie voor start up au-pair bij ouderen”

Subsidie voor start up au-pair bij ouderen

2016 – De A.S. Talma Stichting stelt subsidie beschikbaar voor het opzetten van een organisatie die au pairs gaat verbinden aan ouderen, te beginnen in Friesland. Daarnaast is dit geldbedrag bedoeld om tegelijkertijd nieuwe bronnen van sociale ondersteuning aan te boren.

In 2015 nam Hof en Hiem Thuiszorg het initiatief de mogelijkheden te verkennen om au pairs in te zetten bij ouderen, in plaats van bij gezinnen met jonge kinderen ,,Het idee om au pairs in te zetten bij ouderen ontstond omdat ouderen tegenwoordig veel langer zelfstandig moeten blijven wonen en er daardoor een groter beroep op ondersteuning wordt gedaan door familie, buren en vrienden. Uit de dagelijkse praktijk blijkt dat er volop mantelzorg wordt geboden en er in sommige gevallen zelfs sprake is van overbelaste mantelzorgers. Aan de andere kant kan een op de vijf ouderen helemaal geen beroep doen op mantelzorgers. Sociale rijkdom is ongelijk verdeeld”, zegt Harrie Dijkstra, manager bij Hof en Hiem Thuiszorg. ,,Een tweetal studenten van de NHL Hogeschool trok eind vorig jaar als onderdeel van een vooronderzoek zelfs al bij ouderen in om aan den lijve te ervaren wat deze combinatie voor beide partijen betekent. De betrokken ouderen en studenten reageerden positief op dit praktijkexperiment en constateerden dat deze inzet kansrijk is en veel toegevoegde waarde kan hebben voor ouderen. Er zijn nieuwe bronnen van sociale ondersteuning nodig om mantelzorgers te ontlasten, vandaar dat de subsidie van de A.S. Talma Stichting voor deze start up zo belangrijk is.’’

In nauwe samenwerking met de welzijnsorganisatie Miks welzijn en de NHL Hogeschool wordt onder de naam ‘Ondersteuningswinkel Sociaal goud’, het inzetten van au pairs geregeld. Verder wordt vanuit deze ‘winkel’ op creatieve wijze gezocht naar innovatieve andere bronnen voor sociale ondersteuning. NHL Docente Annette Keuning-Plantinga ziet verschillende mogelijkheden en noemt als voorbeelden: “Studenten die in een buurt hand- en spandiensten uitvoeren tegen kost en inwoning. Ook valt te denken aan deels betaalde mantelzorgactiviteiten en de ontwikkeling van speciale apps die vragers naar ondersteuning en aanbieders kunnen samenbrengen of ouderen en jongeren met elkaar in contact kunnen brengen. Wie weet wat voor innovaties studenten en docenten van uiteenlopende opleidingen allemaal kunnen bedenken. Het wordt een erg boeiende en nuttige zoektocht naar sociaal goud”, verwacht Annette Keuning-Plantinga.

2020 – De A.S. Talma Stichting is in het bezit van een Rotterdams staand horloge, gemaakt door Pieter van den Bergh, circa 1780, met als eigenaar A.S. Talma, dominee en politicus, geboren in Angeren op 17 februari 1864 en overleden in Haarlem op 12 juni 1916. De kast van deze klok is vormgegeven als een...

BELEEFTUIN VOOR TALMA HIEM

2020 – Woonzorgcentrum Talma Hiem in Balk viert in 2020 haar 50 jarig bestaan en heeft een subsidie ontvangen van de A.S. Talma Stichting, waardoor het mogelijk is om het project Beleeftuin te realiseren. Voor mensen met geheugenproblemen is een beleeftuin een herkenbare omgeving, die comfort en veiligheid geeft

PROMOTIEONDERZOEK MEVROUW FEIJA SCHAAP