“Talma Innovatieprijs”

Talma Innovatieprijs

2018 – Zorggroep Oude en Nieuwe Land (met Verpleeghuis Talma Hof, Emmeloord) heeft op 31 mei 2018 in Zorgcentrum Talma Hiem te Balk tijdens het jaarlijkse Talma symposium de Innovatieprijs 2018 gewonnen. Dit symposium wordt georganiseerd door het Talmalectoraat samen met vertegenwoordigers van de Talma instellingen. De medewerkers van verschillende Talma instellingen komen met een presentatie van ideeën ter verbetering van een bepaald zorgaspect. Het geldbedrag wordt besteed aan de implementatie of doorontwikkeling van het winnende idee.
Marian de Boer, teammanager, presenteerde namens Zorggroep Oude en Nieuwe Land ‘Het Klavergesprek’. Het Klavergesprek is een nieuwe laagdrempelige gespreksmethode die in een spelvorm wordt uitgevoerd. Deze nieuwe gespreksmethode zorgt ervoor dat persoonsgerichte zorg beter te realiseren is doordat de verzorgenden de bewoners nog beter leren kennen. Tevens vindt er verdieping plaats, vaak ook tussen de bewoner en de mantelzorger. Zo ontstaan er mooie initiatieven die bijdragen aan het welbevinden van de bewoners.

Het publiek dat aanwezig was op het Talma symposium, gaf door middel van stemmen aan dat ze ‘Het Klavergesprek’ het beste idee vonden. Zorggroep Oude en Nieuwe Land was erg dankbaar en trots. Met het gewonnen geldbedrag van € 2.500,00, beschikbaar gesteld door de A.S. Talma Stichting, kunnen zij Het Klavergesprek verder doorontwikkelen en daarbij ondersteuning krijgen van het Talmalectoraat. In 2017 werd de Talma Innovatieprijs gewonnen door Zorggroep Hof en Hiem (met Talma Hiem, Balk) die toen het ‘Brandweerspel’ presenteerde; voorlichting over brandpreventie aan bewoners en familie via een soort ganzenbord spel met plattegrond van de locatie.

Op de foto wordt de Talma Innovatieprijs 2018 overhandigd door Sibbele Haarsma, secretaris van de A.S. Talma Stichting.

FUN2GO DUOFIETS VOOR TALMA HÛS

2020 – Deze fun2go duofiets geeft vrijwilligers de mogelijkheid om ontspannen samen met een bewoner van Talma Hûs in Feanwâlden te fietsen in de gangen van dit verpleeghuis. De duofiets is niet elektrisch aangedreven, want hij wordt niet buitenshuis gebruikt, maar alleen binnen de muren van Talma Hûs.

Qwiek.up voor De Cornelia Hoeve

2020 – Zorgboerderij De Cornelia Hoeve in Eastergea heeft, dankzij de door de A.S. Talma Stichting verleende subsidie, een Qwiek.up kunnen aanschaffen. Dit zorgondersteunend product is speciaal voor de toepassing van belevingsgerichte zorg. Door de projectie van beelden op muur of plafond kunnen diverse prikkels

BELEVENISTAFEL VOOR TALMA HOEVE

2020 – Het bestuur van de A.S. Talma Stichting heeft positief gereageerd op een subsidieaanvraag van zorgcentrum Talma Hoeve in Feanwâlden voor aanschaf van een BelevenisTafel. Er is hier sprake van moderne technologie in de vorm van een verplaatsbare, rolstoelvriendelijke tafel die flexibel inzetbaar is in