“Staande klok”

2020 – De A.S. Talma Stichting is in het bezit van een Rotterdams staand horloge, gemaakt door Pieter van den Bergh, circa 1780, met als eigenaar A.S. Talma, dominee en politicus, geboren in Angeren op 17 februari 1864 en overleden in Haarlem op 12 juni 1916. De kast van deze klok is vormgegeven als een klassieke zuil, waarbij de cannelures (hoge, smalle gleuven) zijn weergegeven in de marqueterie (inlegwerk). Boven de wijzerplaat bevindt zich een mechaniek met bewegende scheepjes, en een geschilderd gezicht op Rotterdam.

In rijke Hollandse interieurs mocht in de 18de de eeuw een grote staande klok, ook wel staand horloge genaamd, niet ontbreken. Bovenop de kast is een grote rococo kuif en een Altlas figuur geplaatst, met de wereldbol op zijn rug. De taferelen direct boven de rijkversierde wijzerplaat kunnen bewegen. Zo zullen de schepen bij het slaan van de uren op de golven heen en weer deinen.

Pieter van den Bergh, geboren te ’s Gravenhage, wonende te Rotterdam, trouwde op 17-12-1752 met Steijntje van der Stolk. Hij en was klokkenmaker in Rotterdam rond 1752 en overleed te Rotterdam op 10-8-1792. Peter van den Bergh maakte klokken zoals staande horloges en pendules; ook vervaardigde hij zakhorloges. Voorbeelden van zijn klokken zijn te vinden in het Rijksmuseum in Amsterdam en museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

BELEEFTUIN VOOR TALMA HIEM

2020 – Woonzorgcentrum Talma Hiem in Balk viert in 2020 haar 50 jarig bestaan en heeft een subsidie ontvangen van de A.S. Talma Stichting, waardoor het mogelijk is om het project Beleeftuin te realiseren. Voor mensen met geheugenproblemen is een beleeftuin een herkenbare omgeving, die comfort en veiligheid geeft

PROMOTIEONDERZOEK MEVROUW FEIJA SCHAAP

2019 – De afgelopen jaren heeft mevrouw Feija Schaap haar promotieonderzoek uitgevoerd vanuit het Talmalectoraat, met als onderwerp de begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking en dementie. De zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en dementie is nog relatief onbekend, zowel in de