“Staande klok”

2020 – De A.S. Talma Stichting is in het bezit van een Rotterdams staand horloge, gemaakt door Pieter van den Bergh, circa 1780, met als eigenaar A.S. Talma, dominee en politicus, geboren in Angeren op 17 februari 1864 en overleden in Haarlem op 12 juni 1916.

In 1933, bij de opening van verzorgingshuis Talma Elim in Apeldoorn, heeft de dochter van A.S. Talma deze klok geschonken aan het bestuur van de A.S. Talma Stichting. De klok heeft lange tijd gestaan in woonzorgcentrum Talma Hoeve in Feanwâlden en is nu geplaatst in de bestuurskamer van de A.S. Talma Stichting.

De kast van deze klok is vormgegeven als een klassieke zuil, waarbij de cannelures (hoge, smalle gleuven) zijn weergegeven in de marqueterie (inlegwerk). Boven de wijzerplaat bevindt zich een mechaniek met bewegende scheepjes, en een geschilderd gezicht op Rotterdam.

In rijke Hollandse interieurs mocht in de 18de de eeuw een grote staande klok, ook wel staand horloge genaamd, niet ontbreken. Bovenop de kast is een grote rococo kuif en een Altlas figuur geplaatst, met de wereldbol op zijn rug. De taferelen direct boven de rijkversierde wijzerplaat kunnen bewegen. Zo zullen de schepen bij het slaan van de uren op de golven heen en weer deinen.

Pieter van den Bergh, geboren te ’s Gravenhage, wonende te Rotterdam, trouwde op 17-12-1752 met Steijntje van der Stolk. Hij en was klokkenmaker in Rotterdam rond 1752 en overleed te Rotterdam op 10-8-1792. Peter van den Bergh maakte klokken zoals staande horloges en pendules; ook vervaardigde hij zakhorloges. Voorbeelden van zijn klokken zijn te vinden in het Rijksmuseum in Amsterdam en museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

FUN2GO DUOFIETS VOOR TALMA HÛS

2020 – Deze fun2go duofiets geeft vrijwilligers de mogelijkheid om ontspannen samen met een bewoner van Talma Hûs in Feanwâlden te fietsen in de gangen van dit verpleeghuis. De duofiets is niet elektrisch aangedreven, want hij wordt niet buitenshuis gebruikt, maar alleen binnen de muren van Talma Hûs.

Qwiek.up voor De Cornelia Hoeve

2020 – Zorgboerderij De Cornelia Hoeve in Eastergea heeft, dankzij de door de A.S. Talma Stichting verleende subsidie, een Qwiek.up kunnen aanschaffen. Dit zorgondersteunend product is speciaal voor de toepassing van belevingsgerichte zorg. Door de projectie van beelden op muur of plafond kunnen diverse prikkels

BELEVENISTAFEL VOOR TALMA HOEVE

2020 – Het bestuur van de A.S. Talma Stichting heeft positief gereageerd op een subsidieaanvraag van zorgcentrum Talma Hoeve in Feanwâlden voor aanschaf van een BelevenisTafel. Er is hier sprake van moderne technologie in de vorm van een verplaatsbare, rolstoelvriendelijke tafel die flexibel inzetbaar is in